Sidor

fredag 3 november 2017

BLOGGSTRESS

Deltar i en bloggkurs för seniorer. Nuförtiden räcker det inte med att bara använda epost. Sedan jag lämnade arbetslivet har det hela tiden kommit flera applikationer som man borde kunna använda.

Telefonen har ytterligare ökat datastressen. Med smarttelefonen kom Whatsapp, Twitter, LinkedIn och Instagram för att nämna några. Sist i raden har bloggande kommit till för min del och som pricken på i videobloggande. Det sistnämnda torde göra mig ännu mera vithårig än vad som nu är fallet.

Bloggkursen för seniorer är dock helt ok. Takten är anpassad för seniorer enligt Stilla flyter Don tidsschemat, vilket gör inlärandet mindre stressfyllt. Samtidigt vill jag gå lite snabbare framåt, vilket betyder att jag försöker använda blogger.com tekniken på egenhand. Det att lära sig med försök och misstag metoden är i sin tur blodtryckshöjande.


Videblogkursen, som inte är en seniorkurs, är i sin begynnelse, men redan nu har jag förstått att bloggstress lurar bakom hörnet. Det gäller att kunna både videofilma och uppträda inför kamera för att inte tala om allt annat som skall vara i skick. Det lär behövas förutom en videokamera även stativ, en mikrofon av god kvalitet samt 2–3 ljuskällor och helst även ett rum, som kan inredas till studio.

En snabb koll i erkänt bra fotoaffär gav som resultat att kostnaderna för ett dylikt "videopaket" skulle uppgå till ca. 2000 €. Hoppsan! Vissa produkter kan säkert köpas för billigare via nätet och allt behöver nödvändigtvis inte vara perfekt genast. Eller kanske det är ändå kvalitet som gäller från början?

Och när jag har allt under kontroll d.v.s. behärskar bloggtekniken i alla dess former kommer  bloggstressen farande, Hjälp! Vad skall jag skriva och videoblogga om? Förslag?

2 kommentarer:

  1. hei,

    arvelen ettet ehkä halua esitellä viimeisiä vaateostoksiasi videoblogissa, mutta videoblogi (vaikka jälkikäteen) matkoilta on aina mahdollisuus.

    yt. Manta

    SvaraRadera
  2. Meidän perheessä varmaan löytyy vaateostoksia videoblogiin, vaikkakin sanonta ei ole mitään päälle pantavaa kuulen aika usein sanottavan.

    Jocka

    SvaraRadera

Stannar bilen i garaget?

I statens senaste rekordstora tilläggsbudget finns en större satsning på klimat och miljö. Finland satsar stort på bl.a. att utveckla järnv...