Sidor

lördag 28 september 2019

Tom Jokinen

Man tror ju att man är unik. När jag försökte få en gmail adress fick jag snällt finna mig att bara vara den femte Tom Jokinen, som började använda gmail.

I Kanadas Ottawa har jag funnit en annan Tom Jokinen, som är nästan lika gammal som jag och som har bl.a. jobbat som radioproducent, men som sedermera gjort karriär i begravningsbranschen. Hans familj driver en begravningsbyrå och ett krematorium.

Jag kan i mitt stilla sinne tänka mig ett, i strålkastarsken belyst, Tom Jokinen krematorium, som i media gör reklam för sina tjänster. Det skulle vara en oförglömlig syn, om så vore fallet? Kan jag borde jag göra en resa till Ottawa?

Denne Tom Jokinen är dessutom en författare av boken Curtains, som handlar om hans liv som begravningsbyråföretagare. I Adlibris nätbokhandel finns vi efter varandra, så man kunde nästan tro att jag skrivit även den boken, men så är inte fallet.

En annan Tom Jokinen har också ”spökat” här i Helsingforstrakten. Min kära fru läste vid morgonmålet för många år sedan i Hesari en notis, varur det framgick att Tom Jokinen igen hade fått barn, vilket förorsakade några frågande blickar över köksbordet. Notisen gällde förstås inte mig, men det visar bara att man kan, var som helst, ha ”dubbelgångare” med samma namn.

Jag har tre förnamn Tom Johan Torbjörn och ibland tyckt att det är väl många namn, men det finns även andra personer som heter Johan Jokinen så inte ens med det namnet är man unik. Det namn som ger minst träffar är Torbjörn Jokinen, så det är kanske inte så illa med tre förnamn om jag vill känna mig lite unikare. Dessutom har jag tre namnsdagar att fira.


Skärmklipp Adlibris sökord Tom Jokinen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Stannar bilen i garaget?

I statens senaste rekordstora tilläggsbudget finns en större satsning på klimat och miljö. Finland satsar stort på bl.a. att utveckla järnv...