Sidor

fredag 28 februari 2020

Sommarvillan - ingenting för nybörjare?

Barndomens härliga somrar hade jag förmånen att tillbringa på familjens sommarvilla vid Haikofjärden i dåvarande Borgå landskommun. Föräldrarna skötte om att vårt sommarparadis var i gott skick och att allt fungerade som sig bör. På den tiden hade jag förstås ingen aning om vad som krävdes av en sommarvillaägare i form av ekonomiska satsningar och arbetsinsatser. Villan såldes sedermera och min direkta kontakt till den världen bröts.

Sommarvillan föll dock inte helt ur min radar, ty många av mina vänner ägde eller hade tillgång till ett sommarställe, som jag också mer än gärna besökte. Men då kom jag också till dukat bord. Det var någon annan som hade ansvar för att allt fungerade.

På lite äldre dar blev det aktuellt att allt oftare besöka svärföräldrarnas sommarvilla i Savitaipale. Besöken följde samma mönster som tidigare. Värdarna d.v.s. svärföräldrarna såg till att det fanns mat och dryck på bordet d.v.s servicen fungerade till allas belåtenhet och fastigheten hölls i gott skick. För själva sommarvillan behövde jag inte bekymra mig, ty den låg inte på mitt ansvar.

En vacker dag flyttades dock ansvaret för sommarstället från svärföräldrarna till döttrarna i familjen och därigenom började det även indirekt via min hustru klarna för mig sakta men säkert vad det betydde att äga en sommarvilla och allt vad det innebar i form av kostnader, underhåll, renovering och arbete, men också vilken källa till stor glädje, villan var för familj, släkt och vänner.

Mina intryck från sommarvillan vid Saimens har jag tecknat ned i bokform utgående från mina egna erfarenheter som nybörjare i sommarvillavärlden. Min bok Mökkeilyä & mansikoita eller fritt översatt ”Sommarvillaliv och jordgubbar” har levererats från  tryckeriet 28,2,2020 och finns nu att köpa bl.a. i Avisados nätbutik och kan lånas inom kort från välförsedda bibliotek.

Enligt min mening klarar en nybörjare nog av att äga en sommarvilla också om tummen skulle vara mitt i handen. Det går med tiden att lära sig hur en sommarvilla skall skötas och vid behov finns det på många håll hjälp till handa, om det egna kunnandet inte räcker till.

Via min bok kan du ta del av vad en nykommen oerfaren villaägare, särskilt av modell yngre, har nytta av att känna till då sommarvillan dimper ner plötsligt eller planenligt i famnen på densamme, men också vilken källa till glädje, välbefinnande och nytta sommarvillan kan vara.




4 kommentarer:

  1. Mökki on skumppaa & työleiriä ja kaikkea siltä väliltä!

    SvaraRadera
  2. Eller i stället för sommarstuga - en vinterlägenhet i solen. Äntligen tid att pröva detta!

    SvaraRadera

Stannar bilen i garaget?

I statens senaste rekordstora tilläggsbudget finns en större satsning på klimat och miljö. Finland satsar stort på bl.a. att utveckla järnv...