Sidor

söndag 14 januari 2018

RÖR INTE MIN KODTABELL!

Först föstes vi från bankkontoren ut på gatan till bankautomaterna. När vi hade vant oss att ta ut pengar från väggen, skar man ner på bankautomaternas antal. Vi blev också lärda att sköta våra bankaffärer med hjälp av bankernas kodtabeller.

Nu har Nordea, som första bank, gått in för att avskaffa kodtabellen och istället införa digital inloggning. Ett flertal kunder har också kraftigt protesterat mot Nordeas planer. Banken har också till synes varit tvungen att lyssna på sina kunder och beslutat skynda lite långsammare än planerat.

Nu används bankkoderna allt oftare för nätkontakt med olika myndigheter, för identifiering av inloggaren. Jag använder koderna för att logga in på bl.a. Mina Kanta-sidor, för att kolla mina hälsouppgifter Om koderna försvinner, hur skall identifieringen då ske? Mobilt?




Jag äger en så kallad smart telefon, vilket skulle göra det möjligt för mig att övergå till att sköta mina bankärenden mobilt. Mobiltelefonens ”tangentbord” är dock av en synnerligen minimal storlek och med åren allt mera darrande händer är mobila lösningar allt annat än lyckade för åldrande pensionärer. Hur loggar jag in om telefonen går sönder eller stjäls?

När Nordea slopar kodtabellen röstar jag med fötterna och slutar vara kund hos Nordea. Den bank som längst håller kvar kodtabellen i pappersversion får mina euron!


Rör inte kodkorten!

Läs även IS/Taloussanomats artikel:

3 kommentarer:

  1. Bra skrivet Tom! Just såhär upplever jag det också. Här säger du allt som behöver sägas. Tack!

    SvaraRadera
  2. Håller 100 % med dig!
    Fastän jag inte är någon taistoit så verkar det som om storkapitalet styr och ställer litet hur dom vill. Överraskar inte.

    SvaraRadera
  3. Användningen av offentliga digitala tjänster har klart ökat och utvecklingen är snabb, En ökad digitalisering riskerar att leda till en ökande social ojämlikhet. Med stigande ålder riskerar vi pensionärer att bli efter i utvecklingen. Ju äldre vi blir desto oftare behöver vi en adb-kunnig stödperson som hjälp, förutom all övrig hjälp som vi behöver.

    SvaraRadera

Stannar bilen i garaget?

I statens senaste rekordstora tilläggsbudget finns en större satsning på klimat och miljö. Finland satsar stort på bl.a. att utveckla järnv...