Sidor

lördag 7 april 2018

DÅLIG KONDITION?

Enligt den utredning som forsknings- och expertcentret UKK-instituutti har sammanställt uppgår samhällets årliga kostnader för fysisk inaktivitet, som till exempel mycket sittande och dålig kondition, till minst 3 miljarder euro per år.

Enligt institutets rekommendation borde vi förbättra vår uthållighetskondition genom att röra på oss raskt under flera dagar i veckan sammanlagt åtminstone 2 t 30 min eller 1 t 15 min ansträngande. Personer över 65 år rekommenderas dessutom att idka motion som upprätthåller och utvecklar rörligheten och balansen.
 
I dagsläge uppfyller jag nog kravet på att röra mig under en vecka minst 2 t 30 minuter. För min del är det närmast fråga om nyttomotion, som att gå till butiken och biblioteket eller att promenera till t.ex. Arbis eller teatern.  Ibland någon längre promenad. Bilen tas ut ur garaget bara för längre sträckor. Men räcker det?

I den absoluta närmiljön är det också möjligt att röra på sig. Dagens konsumtionssamhälle producerar så mycket avfall att det blir att gå flera gånger ner till bostadsbolagets avfallshantering med blandavfall, bioavfall, tidningar, kartong, metall och glas.
 
Motion får jag sanna mina ord om jag sedan tar trappan upp till femte våningen istället för att ta hissen. Besluter jag mig sedan för att dammsuga, får jag också räkna med ungefär en timmes av och an gående i lägenhet med en hel del gymnastik för ryggen som följd. Snart står även fönstertvätt på programmet.

Att gå till gym har aldrig varit något för mig, så det gäller att utöva nyttomotion så mycket som möjligt d.v.s. att åtminstone att promenera varje dag minst 30 minuter. Det är inte mycket krävt att uppfylla det kravet. När man nått pensionsåldern är det dessutom synnerligen viktigt att inte bli sittande hemma. Vilken motion som helst är till nytta. Lite motion är bättre än ingen alls.

Den som har tillgång till en sommarstuga kan dagligen njuta av nyttomotion i form av vedhämtning, bastueldande, lövkrattning, bärplockning, fiske etc. Sommarvillan är det bästa gym jag kan tänka mig, även för en pensionär.

Stig upp, gå ut och ta dig åtminstone en promenad. Kolla även motionsanvisningar för pensionärer 

Hur är det med din kondition?

PS! UKK-insituutti har hemsidor bara på finska och engelska! Varför engelska och inte svenska?


1 kommentar:

  1. https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/08/26/tama-ylivoimaisesti-paras-keino-pitaa-aivot-nuorena-unohda-sudokut-ja

    SvaraRadera

Stannar bilen i garaget?

I statens senaste rekordstora tilläggsbudget finns en större satsning på klimat och miljö. Finland satsar stort på bl.a. att utveckla järnv...