Sidor

fredag 15 december 2017

DATORN I MITT LIV

Mitt liv som pensionär underlättas betydligt av en fungerande dataförbindelse, med betoning på ordet fungerande. Om det inte är fel på dataförbindelsen, är det något på tok med min gamla dator eller så 
hittar Windows på att byta programvara stup i kvarten.

De bärbara datorerna håller inte heller i evighet och måste bytas allt för regelbundet. Det går inte att räkna hur många hundratals timmar jag tillbringat på att lösa diverse datorproblem för att inte tala om hur mycket pengar datorn kostat mig.

                                             

Nåja, när allt fungerar som det ska är datorn en välsignelse. Jag kan sköta mina bank- och försäkringsärenden på nätet. Resor både inom Finland och utomlands kan jag smidigt boka online, såsom också teater- och operabiljetter. Är det någonting jag inte vet, är det bara att fråga Google och om jag vill hålla kontakt med vänner och bekanta runt om i världen ringer jag Skype-samtal och det kostar mig ingenting.

Samhället digitaliseras i en rasande takt och den artificiella intelligensen lurar bakom hörnet, i beredskap att radikalt förändra vårt liv och leverne. Det goda med den teknologiska utvecklingen är att det blir möjligt för åldringar att bo hemma längre. 

Men i och med att vi kan sköta om ett som annat från vår hemdator, tenderar dock nyttomotionen att minska. Jag går inte längre till mitt bankkontor, besöker inte heller resebyrån för att beställa en semesterresa och lämnar även promenaden till bokhandelen ogjord i och med att jag köper mina böcker via nätet. Samtidigt som det är ljuvligt att sitta hemma, riskerar konditionen att allmänt taget att bli sämre, men datorn är här och nu i mitt liv oberoende om jag vill det eller inte.

För oss pensionrärer är det därföt viktigt att skapa en motvikt till datorsittandet. Vi bör röra på oss och regelbundet gå åtminstone ut på en promenad.   

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Stannar bilen i garaget?

I statens senaste rekordstora tilläggsbudget finns en större satsning på klimat och miljö. Finland satsar stort på bl.a. att utveckla järnv...