Sidor

fredag 7 juni 2019

Är det egalt vart en turist reser?

Vi turister söker oss i större och mindre lämmeltåg till resmål över hela världen.   Vi talar om flygskam, men borde vi också tala landskam? Är det ok att som turist besöka länder som allmänt anses som diktaturer eller stater där jämställhet könen emellan står lågt kurs eller där minoriteter trakasseras?

Om jag t.ex. reser till Turkiet på en turistresa stöder jag då Erdogans politik eller om jag väljer att åka till Budapest räknas det som stöd till Orban? Inkommande höst blir det av att resa till St. Petersburg. Tar jag då, genom att resa dit, parti för annekteringen av Krim? Kan jag turista var som helst i världen med gott samvete?

Världen skulle nog krympa en hel del om vi turister enbart skulle resa till länder vars utrikes- och inrikespolitik vi omfattar. Det finns en viss risk om vi isolerar så kallade oliktänkande länder att skiljelinjen mellan de och vi blir allt skarpare och riskerar att eskalera till någon allvarligt.

Med stigande ålder funderar jag nog trots allt mer på vart jag reser. Hur är det med dig, Kan du i princip semestra var som helst i världen?



Bild tagen på flygplatsen i Bukarest

1 kommentar:

  1. hei,

    olen miettinyt samoja asioita. Haluaisin matkustaa Budapestiin kun en ole Unkarissa koskaan ollut, mutta maan nykyinen hallitus ei todellakaan vastaa minun käsitystä EU maasta. Sama ongelma oli jo vähän pari vuotta sitten kun matkustin Krakovaan; Puolan valtapuolue on vienyt maata kauas EU:n perusperiaatteista. Ja eihän myöskään viimeisin kohteeni Bukarest/Romania mikään mallivaltio ollut. Eniten minua huolestuttaa se että jos turismi näissä ongelmavaltioissa on tärkeä tulonlähde niin silloin melkein takuuvarmasti maan korruptoitunut johto on hankkinut turistibisneksen itselleen ja roistoja en todellakaan halua matkakassallani tukea.

    t. Manta

    SvaraRadera

Stannar bilen i garaget?

I statens senaste rekordstora tilläggsbudget finns en större satsning på klimat och miljö. Finland satsar stort på bl.a. att utveckla järnv...