Sidor

måndag 30 oktober 2017

BÖCKER, BIBLIOTEK OCH BOKHYLLA


Besökte Helsingfors bokmässa förra veckoslutet. Då jag vandrade i folkvimlet, blev jag övertygad om att böckernas tid ännu inte är förbi, ty bokmässan verkade locka alla kategorier av människor; barn, ungdomar, vuxna och pensionärer i stora skaror.

För mig som pensionär har boken en given plats i min vardag. Nu har jag tid att läsa. Till biblioteket går jag så gott som varje vecka. Om jag inte lånar, böcker eller musik kan jag gå till tidningssalen och läsa tidningar som intresserar mig. Om du är pensionär, rekommenderar jag att du tar en tur till biblioteket, som är en oas för oss alla. Vi har ett välfungerande biblioteksväsende i Finland.

Bokmässan i Helsingfors 29.10.2017

Biblioteket är också en räddare i nöden. Det ryms inte en enda bok till i vår bokhylla, som redan i sig själv är av modell större. Om vi köper nya böcker blir en del dammsamlare på golvet, medan några andra flyttas över till sommarvillan. Matsalsbordet är också en välutnyttjad förvaringsplats för nyinköpta böcker. Men bordet är aningen besvärlig plats, för kommer det gäster bör böckerna försvinna illa kvickt.

Men nu när jag upptäckt biblioteket kan jag istället för köpa en bok, låna den istället. Men ur en ekonomisk synvinkel föredrar nog författaren att boken köps, ty trots att det utbetalas en ersättning för en i biblioteket utlånad bok, får författaren bättre betalt för en regelrätt såld bok.

Besökte för en tid sedan en inredningsmässa. Bokhyllorna lyste på mässan med sin frånvaro. Är det så att i yngre generationers hem inte längre finns någon bokhylla? När böcker kan läsas på nätet och lånas från biblioteket, så behövs bokhyllan inte längre? Stämmer det?



1 kommentar:

  1. Habitaressa ei todellakaan ollut kirjahyllyjä mutta voiko muuta odottaakaan maassa, jossa osa kansasta sisustaa kotiaan järjestämällä kirjahyllynsä kansien värien mukaan...keltakantiset vasemmalle, vihreät keskelle ja punaiset oikealle. Ylimpänä valkokantiset ja alahyllyllä kaikki tummat kannet. ?!

    SvaraRadera

Stannar bilen i garaget?

I statens senaste rekordstora tilläggsbudget finns en större satsning på klimat och miljö. Finland satsar stort på bl.a. att utveckla järnv...