Sidor

lördag 28 oktober 2017

ATT SKRIVA EN BOK

Tillsammans med min bättre hälft skrev vi boken Uraopas - Työelämän lyhyt oppimäärä, som utkom i början av år 2017. Här sitter jag igen framför min dator och funderar på mitt nästa bokprojekt. Nu arbetar vi med ett bokprojekt med både blivande och nuvarande pensionärer som målgrupp. Arbetsnamnet för boken är "Hopeasurffari, oloneuvos vai jotain muuta" d.v.s. fritt översatt " är pensionären en på nätet surfande silverpanter, friherre eller något annat"?

Hur är det möjligt att jag vill göra det om igen? Har jag glömt den minst sagt digra arbetsmängd som bokskrivandet föranledde? Sommaren 2016 då skrivandet pågick intensivt, var vi tvungna att hålla oss mest inomhus för att få boken färdig i tid. Till råga på allt var huset där vi bor i paket på grund av en omfattande fasadrenovering. När vi besökte sommarvillan följde datorn med och istället för friluftsaktiviteter satt vi snällt på terrassen bland myggen och skrev på vår bok. Sommaren gick snabbt förbi i skrivandets tecken. Men summa summarum var det intressant och givande att få vara med om att skriva en bok.  Därför ställer jag gärna upp på ett nytt intressant bokprojekt, som ligger nära mitt hjärta.

Det är ett intensivt år, som står framför oss. Det är ett berg av böcker som det gäller att plöja igenom och massvis med sökningar på nätet som skall göras. Och så förstås själva skrivarbetet. För mig personligen är skrivandet dessutom lite mera utmanande än normalt, för boken kommer ut på finska.

Vi räknar med att få manuskriptet klart i början av hösten 2018 med en förhoppning att boken skulle publiceras i början av år 2019. Efter det manuspriptet har godkänts för utgivning är det sedan förlagsredaktörens uppgift att gå igenom och redigera texten.  

Men först skall vi hitta ett förlag som är villig att ge ut boken. Det är inte en alldeles lätt uppgift i dagens värld. Men mer om detta och vårt bokprojekt i kommande inlägg.

Uraopas

2 kommentarer:

  1. Nu har jag bråttom ; jag är på sidan 92 med Uraopas.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera

Stannar bilen i garaget?

I statens senaste rekordstora tilläggsbudget finns en större satsning på klimat och miljö. Finland satsar stort på bl.a. att utveckla järnv...