Sidor

fredag 27 oktober 2017

PENSIONÄRSLIV

Känns det som en lottovinst, att bli beviljad pension? Eller är det tvärtom? Känns det som en bestraffning att bli pensionär? Är den sk.  tredje åldern den lyckligaste perioden i mitt liv eller fullt av prövningar eller något mitt emellan?

Förutsättningar för  en lycklig pensionärstillvaro är enligt min mening att jag :
  • blir pensionär av egen fri vilja - slutar mitt yrkesliv i gott mod 
  • mår relativt bra både psykiskt och fysiskt
  • har ett fungerande socialt nätverk inkluderande släkt, vänner, arbetskamrater ....... 
  • klarar mig ekonomiskt något så när 
  • har vid sidan av arbetslivet haft hobbies av olika slag

Livet son pensionär blir utmanande om jag:
  • tvingas pensionera mig i förtid mot min vilja
  • har vacklande hälsa och psykist mår dåligt
  • är en ensamvarg som levt helt för arbetet 
  • har problem med att få pengarna att räcka till.
  • har TV-tittande som enda hobby

VAD ANSER DU?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Stannar bilen i garaget?

I statens senaste rekordstora tilläggsbudget finns en större satsning på klimat och miljö. Finland satsar stort på bl.a. att utveckla järnv...