Sidor

söndag 12 november 2017

DAGS ATT BYTA DÄCK

Vår bil får vinterdäck denna vecka. I Helsingfors klarar jag av att köra med sommardäck långt in på hösten. När vintern kommer till huvudstadsregionen skulle det räcka bra med friktionsdäck, särskilt som friktionsdäcken har blivit såpass bra.

Familjens bil befinner sig stora delar av året i Helsingfors, men vi kör dock ofta till Villmanstrand och Savitaipale såväl vinter som sommar. Men med friktionsdäck vill jag inte köra i Villmanstrand och inte heller på små slingrande byvägar till sommarvillan i Savitaipale.

Villmanstrand är de branta backarnas stad, som definitivt kräver att bilen är försedd med vinterdäck med dubbar. För mig är det fråga om en trygghetskänsla, för jag känner mig tryggare med rejäla vinterdäck. Därför kör jag med dubbdäck.


När första snön faller som nu i oktober, reagerar de flesta bilisterna som lämlar och bokar tid för däckbyte, trots att snön sannolikt kommer att smälta inom kort. Kommer det rikligt med snö och det är absolut nödvändigt att köra bil, återstår förstås inget annat att göra än att byta till vinterdäck. Är man pensionär och inte tvungen att hoppa in i bilen, kan man i lugn och ro vänta ut snövädret.

Bildäcken känns allt tyngre med stigande ålder. Sommar- eller vinterförvaring i ett s.k. däckhotell är att rekommendera för oss pensionärer. Å andra sidan om man är duktig på att byta själv däck och har lämpliga utrymmen för däcken nära till hands, är det en annan sak.

Det skulle i och för sig gå att förvara våra bildäck hemma i Rödbergsbubblan. Utrymme skulle finnas i källaren, men att transportera däcken ner, längs synnerligen branta trappor, till källaren är något jag inte ens vill försöka mig på. Däcken borde dessutom tvättas inför varje förvaringsperiod och sådana utrymmen finns inte till hands i vårt hus.

Dubbdäck eller friktionsdäck? Vad anser du?

5 kommentarer:

  1. Dubbdäck och vi ’lantisar’ har bytt ringar redan tre veckor sedan 😄.

    SvaraRadera
  2. Dubbdäck, tyvärr. Varje år far jag med mina barnbarn till Mellerstafinland för att åka skidor. Det är omöjligt att klara sig i is och snö med friktionsdäck. Jag brukar inte heller besvärä mig med det hela. Veho byter och förvarar mina däck och gör allt det innebär att jag får köra trygg.

    SvaraRadera
  3. Här i Vasa-trakten har vi använt oss av dubbdäck i alla år, tryggt och bra. Däckhotellet är för oss ett bra alternativ, slipper hantering av ganska tunga däck, och montering av dem. Priset vi betalar är 158 e/årligen. Balansering av däcken är en skild sak, hör inte till hotellpaketet.

    SvaraRadera
  4. 158€ inkluderar två däckbyten inklusive hotell?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just så, hör också till saken rengöring av däcken. Vi är nöjda med denna service. Dessutom får vi dricka kaffe med dopp under tiden vi väntar på däckbytet. Senast tog det 35 minuter. Vi kan rekommendera Rinta-Jouppis bilaffär i Vasa.

      Radera

Stannar bilen i garaget?

I statens senaste rekordstora tilläggsbudget finns en större satsning på klimat och miljö. Finland satsar stort på bl.a. att utveckla järnv...