Sidor

fredag 24 november 2017

NÅRKÖP ELLER DIGIKÖP


Beställde just en bok via Adlibris. Om boken är av lämplig storlek, dimper boken ned via postluckan inom några dagar eller alternativt får jag hämta den från närmaste R-kiosk. Den här boken får jag dessutom till nedsatt pris.

Jag kunde förstås istället ha tagit mig en promenad till t.ex. Akademiska bokhandeln i centrum av Helsingfors. Det här kräver dock en hel del tid. Dessutom kostar boken jag beställt via nätet 10 € mindre än i bokhandeln. Således sparade jag tid, energi och pengar genom att handla på nätet.




Det ovannämnda har fått mig att tänka närmare på så kallade närköp eller digiköp. Vi tycker om att det finns så kallade stenfotsbutiker dit vi kan sticka in oss från gatan. De hör hemma i vår urbana miljö. Vi gillar dem nog, men köper gärna varor på nätet, samtidigt som vi förundrar sig oss över när någon närbutik har fått sätta lapp på luckan på grund av olönsamhet.

Nätbutiker kan bedrivas effektivare och förmånligare är vanliga butiker. Leder det här att vi i framtiden sitter för det mesta hemma inom fyra väggar och beställer allt vad vi behöver på nätet och blir vi hungriga är det bara att ta kontakt t.ex. med Foodora eller Wolt, som transporterar maten hem till oss.

Hur kan stenfotsbutiken eller närbutiken klara sig i konkurrensen?

Vad anser du? Föredrar du att handla via nätet ?





3 kommentarer:

  1. Kyllä perinteisiä kauppoja tarvitaan! Nettiostaminenkin rasittaa ympäristöä tavaroiden rahtaamisen takia ja Suomen Postikin on ihan sekaisin pakettien takia.

    SvaraRadera
  2. hei,

    matkat, kirjat (e-kirjat) ja puhelimen tilaan netistä asian helppouden ja hinnan takia, mutta esim. vaatteet ostan vielä perinteisistä kaupoista, koska haluan välttyä palautus-rumbalta.
    t. Manta

    SvaraRadera
  3. skrev en kommentar, men den bara försvann...? Men nu i all korthet, bäst att från en bokhandel köpa elr market, räcker för länge att beställa via nätet, lev.tid på svenskspråkig bok t.o.m 5 veckor, så väntan blir för lång. Få se om ens 5 veckor räcker till!

    SvaraRadera

Stannar bilen i garaget?

I statens senaste rekordstora tilläggsbudget finns en större satsning på klimat och miljö. Finland satsar stort på bl.a. att utveckla järnv...