Sidor

söndag 24 mars 2019

Se upp för valbubblan!

Riksdagsvalet står inför dörren och valannonseringen har startat. Vi kommer förstås att se traditionella valannonser i printmedia, men vi får även med stor säkerhet uppleva att kandidaterna försöker mer än tidigare marknadsföra sig via sociala medier.

En papperstidning av typ Hbl och Hesari når oss en gång per dag, men de sociala medierna är i gång 24 timmar i dygnet. Facebook, Twitter och Instagram sover inte och vi får kontinuerligt uppdateringar upp på rutan.

Riksdagvalskandidaterna har i dagens värld en möjlighet att via nätet kommunicera direkt med väljare oberoende var de är t.ex. utomlands, ute på sommarvillan, i butiken eller  hemma.

Valannonseringen går allt mer in i olika nätbubblor, där ofta likatänkande människor samlas, som sällan får ta del av information av oliktänkande.

Vi lite äldre medborgare samlas i vår egna Facebook-bubblor, medan många tonåringar har, däremot lämnat Facebook och istället valt bl.a. Instagram som sin bubbla. Den politiska eliten och journalistkåren har i sin tur hittat Twitter som sin arena.

Det ligger en fara i att vi, som fastnar i olika bubblor, inte kommunicerar med varandra. Vi väljer då att ofta bara vara i kontakt med våra meningsfränder. Det uppstår då lätt olika läger i både stora och små frågor.

Se upp för valbubblan! Kom ihåg att titta ut från din egen bubbla och mångsidigt ta del av befintlig information innan du går och rösta i kommande val.


Du kommer väl ihåg att rösta!



Foto: Pixabay - bubbla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Stannar bilen i garaget?

I statens senaste rekordstora tilläggsbudget finns en större satsning på klimat och miljö. Finland satsar stort på bl.a. att utveckla järnv...