Riksdagsvalet står inför dörren och valannonseringen har startat. Vi
kommer förstås att se traditionella valannonser i printmedia, men vi får även med
stor säkerhet uppleva att kandidaterna försöker mer än tidigare marknadsföra
sig via sociala medier.
En papperstidning av typ Hbl och Hesari når oss en gång per dag, men de
sociala medierna är i gång 24 timmar i dygnet. Facebook, Twitter och Instagram
sover inte och vi får kontinuerligt uppdateringar upp på rutan.
Riksdagvalskandidaterna har i dagens värld en möjlighet att via nätet kommunicera direkt med väljare oberoende var de är t.ex. utomlands, ute på
sommarvillan, i butiken eller hemma.
Valannonseringen går allt mer in i olika nätbubblor, där ofta
likatänkande människor samlas, som sällan får ta del av information av oliktänkande.
Vi lite äldre medborgare samlas i vår egna Facebook-bubblor, medan många
tonåringar har, däremot lämnat Facebook och istället valt bl.a. Instagram som sin
bubbla. Den politiska eliten och journalistkåren har i sin tur hittat Twitter
som sin arena.
Det ligger en fara i att vi, som fastnar i olika bubblor, inte kommunicerar
med varandra. Vi väljer då att ofta bara vara i kontakt med våra
meningsfränder. Det uppstår då lätt olika läger i både stora och små frågor.
Se upp för valbubblan! Kom ihåg att titta ut från din egen bubbla och mångsidigt
ta del av befintlig information innan du går och rösta i kommande val.
Du kommer väl ihåg att rösta!
Foto: Pixabay - bubbla
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar