Sidor

lördag 16 mars 2019

Tidbeställningskaos i kommunal tandvård

Tidsbeställningen till den kommunala tandvården i Helsingfors har varit kaotisk över ett år, framkom det ur en intervju, som Hesari gjorde  med biträdande borgmästaren Sanna Vesikansa (HS 13.3.2019). Jag kan bara instämma.

Tandläkartider bokas via datasystemet Lifecare, som fungerar synnerligen otillfredsställande. När datasystem krånglar är det alltid vi kunder som får lida.

Till den kommunala tandvården måste jag dessvärre, som en första gångens patient, ringa för att boka en tid. Det har visat sig mer än svårt. Telefonlinjerna har tidvis gått så heta att återuppringningstjänsten  allt som ofta kopplats bort.

Om jag skulle ha tur och komma fram telefonledes, får jag med stor sannolikhet beskedet att inom den närmaste framtiden tider inte finns att tillgå. Väntetiden för att komma till tandläkare för en vanlig undersökning börjar i Helsingfors, enligt Hesari, vara upp till tre månader.

Tillgång till primär offentlig hälso- och sjukvård  inom en rimlig tid var en viktig målsättning i den saligt avlidna social- och hälsovårdsreformen. Valfriheten i vården var närmast tänkt att komplettera den offentliga sektorns primära vårdansvar.

Vad tandvården beträffar är det närmast tvärtom. Tandvården sköts i en hög utsträckning av privata aktörer och kompletteras i en liten utsträckning av den kommunala tandvården.

Helsingfors stad bör nu på allvar satsa på att till alla delar utveckla den kommunala tandvården.



Foto: Pixabay


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Stannar bilen i garaget?

I statens senaste rekordstora tilläggsbudget finns en större satsning på klimat och miljö. Finland satsar stort på bl.a. att utveckla järnv...