Sidor

söndag 28 april 2019

FLYGSKAM?

Flygskam har blivit ett begrepp som används allt oftare, särskilt i Sverige. Att flyga eller inte flyga är en fråga som ställs allt oftare. En del undviker att flyga helt och hållet, medan vissa andra är beredda betala extra för flyg som använder biobränsle och sedan finns det förstås också de som inte bryr sig om hela frågan om miljövänligt flyg.

Själv har jag inte på ett några år satt mig i ett flygplan. Det har nog inte varit ett medvetet val. Det har bara blivit så. Mina resor de senaste åren har riktat sig till Estland och Ryssland och i Finland till Lappland med främst båt, buss och tåg som transportmedel.

Omedvetet drar jag mig kanske från att flyga. Flyget är förstås i sig själv det snabbaste transportmedlet, men resorna till och från flygplatserna är oftast synnerligen tidskrävande för att inte tala om säkerhetskontrollerna. Flygresorna, där passagerarna sitter som packade sillar, är inte heller alltid så angenäma. Det är således inte alltid positiva känslor som jag hyser för flyget.

I år råkar det sig emellertid att det blir för mitt vidkommande två flygresor inom Europa. Känner jag någon flygskam? Nej inte direkt. Jag är för vidgade vyer och det får man genom att besöka främmande länder när och fjärran.

Flyget av idag gör det möjligt för gemene man att också relativt förmånligt besöka också väldigt avlägsna länder, dit en resa utan flyg skulle vara,för de flesta av oss, otänkbar.

Jag är beredd att ta flyget även i framtiden och även villig att betala extra för flyg som använder biobränsle.

Känner du flygskam?


Fot: Pixabay

3 kommentarer:

  1. Juu, lite nog, måste jag medge. Jag har flugit 5 gånger under de senaste 10 månader och en resa till blir det i maj. Men som Du säger är flygandet det ända vettiga sättet att komma till fjärran länder. Men månne det är det dåliga samvetet som är orsak till att man har börjat allt oftare titta på alternativa sätten för resandet, dvs. buss, tåg, båt eller egen bil. Som pensionär kan man ju reservera mera tid för resandet och ”kaukomatkat” lockar inte heller mera. Att sitta flera timmar på flygplan är inte något nöje.

    SvaraRadera
  2. hei,

    kieltämättä vähän olen alkanut kokea huonoa omatuntoa lentämisestä, mutta työelämässä olevalla ei yksinkertaisesti ole aina aikaa vaihtoehtoisiin matkustusmuotoihin. Tietysti voisi lomailun lopettaa täysin ja käpertyä vain oman kodin seinän sisälle, mutta hirveän houkutteleva vaihtoehto tämä ei ole. Yritän kompensoida lentojani valitsemalla vähemmän kuluttavia vaihtoehtoja muussa elämässäni ja kaukomatkoja vältän nykyään.

    t. Manta

    SvaraRadera

Stannar bilen i garaget?

I statens senaste rekordstora tilläggsbudget finns en större satsning på klimat och miljö. Finland satsar stort på bl.a. att utveckla järnv...