Sidor

måndag 5 augusti 2019

Billigare mat via nätet?

Riku Jokinen skrev en artikel i Hesari (4.8.2019), där han beskriver sin familjs experiment med att köpa veckans mat via nätet. Enligt Jokinen sjönk familjens matkostnader betydligt bl.a. på grund av att köplistan var genomtänkt och att impulsköp föll bort.

Jag tror nog att det stämmer att matinköp via nätet kan spara pengar. Många av oss går in i en matbutik för att köpa något att äta utan någon exakt köplista och då faller vi lätt för impulsköp. Placeringen av varorna i butikerna gör även sitt till för att locka oss att köpa än det ena och än det andra.

Här i Rödbergsbubblan har vi tre matbutiker på Stora Robertsgatan och ett stenkast från Roban finns ytterligare tre. Det blir då väldigt lätt att då och då slinka in i matbutiken för att göra enstaka inköp. Därmed ökar också möjligheten att i matkorgen hamnar produkter som egentligen inte var tänkt att köpas. Det är då rätt ofta fråga om varor som man vill unna sig som någon sorts belöning av typ glass, godis och vinerbröd, för att nämna några exempel.

Jag tar ibland bilen för att göra lite större uppköp längre bort i en större butik. Den här butiken ”kryllar” av anställda, främst ungdomar, som samlar varor åt nätkunder. Matinköp via nätet har definitivt nog blivit populärare.

En del av min vardagsmotion sköts via promenaderna till diverse butiker. En övergång till att handla via nätet skulle bli en utmaning för mig. Hur i motionsväg ersätta utelämnade butiksrundor?

Jag tror nog att jag fortsätter att ta mig gående till matbutiken så länge benen bär, fastän det skulle vara billigare att handla via nätet. Socialt är det dessutom inte så hälsosamt att allt för länge förskansa sig i sin bostad. Det är sedan en annan femma om man helt enkelt inte orkar att ta sig till närbutiken för att inte tala om varutransporten hem.

Föredrar du matinköp via nätet?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Stannar bilen i garaget?

I statens senaste rekordstora tilläggsbudget finns en större satsning på klimat och miljö. Finland satsar stort på bl.a. att utveckla järnv...