Sidor

måndag 9 september 2019

Några intryck från Petersburg

Metropolen St. Petersburg med över 5 miljoner invånare är alla gånger värd ett besök. Staden pulserar av liv med huvådran Nevski, som primus motor.

Det går lätt att ta sig till staden med olika färdmedel. Själv föredrar jag Allegro tåget, som tar mig från Helsingfors till Petersburg på ca. 3,5 timmar. Pass- och tullformaliteterna sker smidigt och enkelt under själva tågresan.

Petersburg har jag besökt ett flertal gånger. Under mitt senaste besök fann jag staden lika charmerande som tidigare. Några intryck från detta besök:

Bilarna stannar vid rött ljus och vid skyddsvägar, vilket inte är alltid är fallet i Helsingfors. Här körs det galant mot rött ljus. Fotgängarna i vår huvudstad har inte heller samma tålamod som i Petersburg att invänta den gröna gubben. Vi borde skärpa oss i det här avseendet.

Prisnivån i Petersburg har stigit i den grad att något eldorado för shoppare är staden inte, men desto mera ger den besökare som är intresserade av stadens pulserande kulturliv.

Det känns rent och snyggt i Petersburg. Renhållningen i staden sköter åtminstone väl om Petersburg gamla centrum.

Res till Sankt Petersburg! Det lönar sig!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Stannar bilen i garaget?

I statens senaste rekordstora tilläggsbudget finns en större satsning på klimat och miljö. Finland satsar stort på bl.a. att utveckla järnv...