Sidor

söndag 13 maj 2018

BEHÖVER VI LÄNGRE KONTANTER?

Jag hör till den äldre generationen, som gärna haft några sedlar och lite mynt i plånboken. Det har kanske gett en konkret, men ofta också en felaktig känsla av att man de facto har pengar göra sig av med.

Liksom många andra håller även jag på att minska på antalet kontanter i min plånbok. Det är betydligt enklare att följa upp min ekonomi via kontoutdrag då jag betalar mina inköp med bank- eller kreditkort.

Små köp tenderar jag ännu att betala kontant, men även där är en ändring i mitt beteende skönjbar. Jag har börjat ta efter ungdomarna som tycks betala allt med kort oberoende hur liten summa det är fråga om.

Plånboken känns ofta tung. Det här beror inte på att jag skulle vara rik utan förklaras av en mängd mynt i plånboken. Mynt har tidigare varit nyttiga i avgiftsbelagd parkering. Men möjligheten att betala parkeringen med mynt håller på att försvinna åtminstone i huvudstadsregionen.

Kortbetalning har ersatt mynten. Men att knäppa in bilens registernummer särskilt vintertid finner jag besvärligt och oangenämt. Att på förhand uppskatta hur länge bilen skall vara parkerad är inte så lätt heller. Jag övergår därför frivilligt till använda applikationer av typ Easy Park och ParkMan. Då behövs inga kort och då betalar jag enbart för den tid bilen står på parkeringen. Summa summarum inga mynt behövs här heller.

Det finns också kort som möjliggör s.k. snabbetalning av små inköp på högst 25 euro utan att jag behöver knappa in min kod. Snabba penningtransaktioner från mobil till mobil är redan i dag en verklighet.

Klarar vi oss utan kontanter. Vad händer om banksystemet kraschar och ligger ned en längre tid? Borde jag ändå ha pengar undangömda i madrassen. Kanske är det inte så fiffigt att slopa sedlar och mynt?




Läs även:
https://svenska.yle.fi/artikel/2016/12/10/varfor-anvander-vi-fortfarande-kontanter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Stannar bilen i garaget?

I statens senaste rekordstora tilläggsbudget finns en större satsning på klimat och miljö. Finland satsar stort på bl.a. att utveckla järnv...