Sidor

lördag 26 maj 2018

LIKA BARN LEKA BÄST?

Är det så att vi pensionärer helst umgås med andra pensionärer? Då jag bokar t.ex. en södernresa stannar jag nog gärna upp vid en annons av följande slag:

”Här har vi samlat våra bästa hotell för vuxna, par eller kompisar, som reser utan barn. Hotell där ni bor i en skönt avstressad atmosfär, omgivna av faciliteter som à la carte-restauranger, eleganta poolområden med bubbelpooler, spa, gym och cocktailbar (TUI.se reklam)”.

Och vips har jag bokat ett hotell som riktar sig främst till vuxna gäster, hoppeligen av lite äldre sort.


Foto: Pixabay

Men är det så fiffigt att bara umgås med sina gelikar? Vill jag verkligen höra en knappnål falla redan vid nio tiden på kvällen? Om jag söker efter lugn och ro är svaret ja. Men nog kan det bli trist i längden. Idealet skulle nog vara en lämplig blandning såväl unga som gamla hotellgäster. Annars riskerar man att försoffas i förtid.

Jag har det senaste året deltagit i en kurs i spanska för seniorer. Sakta flöt Don och jag med den. I och för sig en angenäm upplevelse, men om jag lärde mig något, det är sedan en annan fråga. Portugisiska har jag däremot studerat vid sommaruniversitetet. Medelåldern där var betydligt lägre och tempot betydligt högre, vilket fick en pensionär att svettas på skolbänken, men nog lärde jag mig en hel del.


Foto; Pixabay

 Jag har även gått på olika datorkurser för seniorer och i det fallet har det nog varit bra att vara bland något så när jämnåriga. Takten har varit gemytligt anpassad för lite trögtänkande hjärnor och även jag hölls bra med i svängen och lärde mig till och med något nytt.

För ens egen utveckling är det dock inte alltid bra att bara umgås med jämnåriga. Våra pensionärhjärnor behöver stimulans och det får vi bäst genom att ha att göra med människor av olika åldrar, kön, ras eller modersmål.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Stannar bilen i garaget?

I statens senaste rekordstora tilläggsbudget finns en större satsning på klimat och miljö. Finland satsar stort på bl.a. att utveckla järnv...