Sidor

lördag 2 juni 2018

MÄN UNDVIKER LÄKARE?


Män, som går på regelbundna hälsokontroller och läkarbesök, löper mindre risk att drabbas av allvarliga sjukdomar. Men enligt en artikel i Helsingin Sanomat undviker karlfolk läkare på bekostnad av sin hälsa. Till läkaren går man först då inget annat hjälper och då det fråga om någon allvarligare. Är det så? Varför?

Män har inte vanan inne att besöka hälso- och sjukvården i samma utsträckning som kvinnor, som av naturliga skäl utnyttjar hälsovårdstjänster betydligt oftare.

Vi karar är inte heller så bra på att kommunicera och att öppna oss om våra krämpor. Dialogen med läkaren blir inte lättare heller då vi så sällan besöker hälsocentralen eller arbetsplatshälsovården. Vi saknar ord och kan helt enkelt på ett begripligt förklara för läkaren vad som fattas oss.

Enligt Svend Aage Madsen, som är chefspsykolog på Rigshospitalet i Köpenhamn och som arbetar med mäns hälsa, kommer män, om de kallas, till 90 procent till hälsokontroll eller läkarundersökning. Jag håller med Madsen. Av egen erfarenhet vet jag att om jag får en kallelse av min tandläkare att komma till mottagningen så lyder jag snällt.

Enligt min mening borde särskilt män kallas till regelbundna hälsoundersökningar efter fyllda 50 år. Det har vårt samhälle inte råd med säger någon, men om vi skulle få till stånd ett system med regelbundna hälsokontroller skulle inbesparingarna, tror jag, rejält överskrida kostnaderna.

Sedan är det en annan femma att det här och där råder brist på läkare och att väntetiden blir ofta allt för lång och hälsocentralerna är ofta fyllda till bristningsgränsen. Då det är svårt att få läkartid inom en rimlig tid, låter man helt enkelt bli att gå till läkare!

Tror du att social- och hälsovårdsreformen (Sote) kommer att förbättra tillgången till läkarvård?



Läs även:  Moni mies välttelee lääkäriä terveytensä uhalla
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000005629203.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Stannar bilen i garaget?

I statens senaste rekordstora tilläggsbudget finns en större satsning på klimat och miljö. Finland satsar stort på bl.a. att utveckla järnv...