Sidor

lördag 30 juni 2018

AUTOMATEN ERSÄTTER ARBETSTAGAREN?


Såg nyligen ett tv-program där två personer, som var större delen av året bosatta i Tyskland, konstaterade att tyskarna låg på efterkälken vad automatisering och digitalisering av tjänster beträffar. Det här innebar, enligt dem, ett bättre sysselsättningsläge för befolkningen d.v.s. ett mindre antal arbetslösa.

Det här tänkte jag på en dag då jag besökte en närbelägen S-Market nämligen automation och sysselsättning. Åtminstone i bl.a. butiksvärlden har automatiseringen gått långt, med ett mindre behov av anställd personal som följd.

Följ med mig genom butiksvandringen:
I butikens aula står vid ingången står den första automaten nämligen bankautomaten, som ersatt mången banktjänsteman.


Några meter från bankautomaten finns flaskautomaten, som tar emot returflaskorna. En i och för sig nyttig automat. Ingen personal behövs här heller.


Rätt nära ”flaskslukaren” finns postens paketautomat som tagit över en del av postkontorets uppgifter att skicka och ta emot paket och gjort en hel del posttjänstemän arbetslösa.


Väl inne i butiken har jag ofta att göra med vågen, som automatiskt väger mitt inköp. I den gamla tidens butik sköttes vågen av butikspersonalen.


När jag går ut från butiken är det möjligt för mig att betala mina inköp i självbetjäningskassan. Kanske även kassapersonalen försvinner någon gång i framtiden? Butikerna tar kanske modell av bankerna och håller öppen en kassa öppen några timmar om dagen, varvid en extra serviceavgift sätts till på räkningen, för dem som anlitar kassan med betjäning?


När den artificiella intelligensen och automatiseringen vinner terräng kommer behovet av arbetskraft ytterligare att minska. Får vi butiker utan synlig personal? Ersätter automaten arbetstagaren?

Utvecklingen är säkert ur en ekonomisk synvinkel kostnadseffektiv, men är den människovänlig ur ett socialt perspektiv, det är en annan fråga.

Men är en långt gående digitalisering av vårt samhälle oundviklig, för att hålla vårt samhälle i rullning, i och med att vår befolkning åldras i en oroväckande snabb takt?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Stannar bilen i garaget?

I statens senaste rekordstora tilläggsbudget finns en större satsning på klimat och miljö. Finland satsar stort på bl.a. att utveckla järnv...