Sidor

söndag 5 augusti 2018

KLÄDKÖP UR ETT MANLIGT PERSPEKTIV

Läste i tidningen att sommarkläderna haft en strykande åtgång i sommarhettan. Trots att utsikterna verkade minimala att ännu hitta några lämpliga klädesplagg, styrde min äkta hälft och jag stegen mot några av klädvarubutikerna i Helsingfors centrum för att hitta sommarplagg åt mig.

Otroligt nog gav vår butiksrunda ett utmärkt resultat. Till ett starkt rabatterat pris lyckades jag inhandla helt snygga sommarkläder. Det lönar sig definitivt för en pensionär att göra inköp under rea.

Under butiksrundan kom jag att tänka på hur det var att köpa kläder som singel. Det var då bara att raskt gå in i första lämpliga butik och leta upp t.ex. byxavdelningen och leta fram ett par byxor i storlek 52 och efter maximum 15 minuter vara ut ur butiken som en lycklig byxägare.

Skjortor, blusar och rockar inhandlades enligt samma förfaringssätt. Någon garanti för att klädesplaggen passade stilmässigt och färgmässigt ihop fanns naturligtvis inte, vilket dock inte vållade mig någon större ångest.

Annat är det att gå på inköp med sin kära fru. Det är då bara att förbereda sig på att butiksrundan kan ta tid. Det gäller först att skapa sig en överblick av utbudet genom att först besöka ett flertal butiker och väl när butiken med det bästa urvalet har utkristalliserats börjar själva klädkarussellen. De allt för små provrummen blir nog bekanta, då plagg efter plagg, som frun vaskat fram, skall prövas. Ansträngande minsann!

Går det så lyckligt att t.ex. ett välsittande par byxor hittats är klädinköpen nödvändigtvis inte över. Följdfrågorna kommer snabbt. Har du en blus som passar till de nya byxorna, för att inte tala om strumpor? Hur är det med skorna? Du har nog inte heller skor som passar till de nya byxorna!

Summa summarum att göra klädesinköp som en singel utan ett kvinnligt smakråd gick snabbt och behändigt, men slutresultatet kunde kvalitetsmässigt vara si som så.

I mitt fall, som inköpet av sommarkläder visar, blir nog slutresultatet avgjort bättre, om jag i butiken har med mig min bättre hälft.

Hur köper du dina kläder! Med eller utan smakråd?



Foto: Pixabay

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Stannar bilen i garaget?

I statens senaste rekordstora tilläggsbudget finns en större satsning på klimat och miljö. Finland satsar stort på bl.a. att utveckla järnv...