Sidor

lördag 12 januari 2019

Var god dröj – Alla våra kundrådgivare är upptagna.

Var och en av oss har säkert någon gång ringt upp ett ämbetsverk av typ skatteverket, bank eller någon större firma. Kommer jag telefonledes fram direkt är jag nog storligen förvånad.

Först uppmanas jag av en robot att välja i vilken ärende jag ringer och när det valet är gjort, hör jag med stor sannolikhet en röst som säger t.ex. Var god dröj – Alla våra kundrådgivare är upptagna.

Vissa informerar hur lång kötiden är eller hur många som står i kön före mig, medan andra låter bli att berätta ens det. Till t.ex. skatteverket har det nu särskilt i januari varit rusning då vi skattebetalare försökt nå skattmasen. Till och med kötider uppåt 30 minuter har förekommit. Om jag har något viktigt skatteärende att sköta om, gäller det bara envist att hålla sig kvar på telefonlinjen med en hel del kostnader som följd.

Nu när våra myndigheter och t.ex. bankväsendet dessutom fått för sig att centralisera servicen så är det oftast en väldigt lång väg till den fysiska servicepunkten, vilket sannolikt omöjliggör ett personligt besök till stället ifråga, där man för det mesta också ofta får köa.

Det har också blivit en trend att en hel del människor särskilt i ledande ställning gömmer sig bakom telefonväxeln eller sin sekreterare. Det är därför otroligt svårt att få tag på dem. Tacka vet jag den gamla telefonkatalogen, som var en guldgruva med alla sina telefonnumror. Jag vet, det är svunnen tid som aldrig kommer  tillbaka.

Vi slussas över till nätet. Vi uppmanas chatta. Vi möts allt oftare av chatt, så det blir att chatta relativt ofta nuförtiden. Personligen har jag chattat hit och dit under den senaste tiden och är relativt nöjd med den service som jag fått. Chatten är som bäst snabb och informativ och till och med lite mänsklig i och med att två människor direkt kommunicerar med varandra.

Telia har i dagarna meddelat att de slopar trådtelefoner. Hur länge kommer vi då att använda mobiler för att ringa i en traditionell mening? Redan idag är mobilerna mera datorer än telefoner och kontakt tas allt oftare med bl.a. Skype, Facebook och WhatsUp.

Kommer vi i framtiden genom nya tekniska lösningar i kommunikationsväg att få se en snabbare, smidigare och humanare kundbetjäning.

Kanske vi längre fram i tiden möts allt oftare av orden ”Välkommen - Våra kundrådgivare är beredda att betjäna dig”?

Är du överlag nöjd med kundbetjäningen i vårt land?



Foto: Pixabay

1 kommentar:

  1. Tämä on meidän kaikkien arkipäivää. Kun sitten lopulta saa jonkun linjalle, onkin kyseessä asiakaspalvelija, joka ei tiedä k.o. asiasta mitään, mutta lupaa välittää asian edelleen asiantuntijalle. Ja sitten taas täysi hiljaisuus! Johtajat ja asiantuntijat piilottelevat sähköpostien ja asiakaspalvelijoiden takana. Kuluttajan oikeusturva on olematon. Olen pohtinut, miten tämän voisi ottaa esiin julkisuudessa.

    SvaraRadera

Stannar bilen i garaget?

I statens senaste rekordstora tilläggsbudget finns en större satsning på klimat och miljö. Finland satsar stort på bl.a. att utveckla järnv...