Sidor

torsdag 31 januari 2019

Mina förfäder kom inte direkt från Afrika

Visst låter det intressant att få reda på sitt ursprung i lite större perspektiv och kanske jag gör också ett DNA-test, skrev jag i en tidigare blogg och fortsatte ”En genealogisk släktforskning låter fascinerande, men det är inte sagt att några större överraskningar dyker upp.  Men vem vet? Kanske mina förfäder varit något av jordenruntresenärer som tagit sig från Afrika hit och dit på jordklotet för att sist och slutligen bosätta sig i Borgå?”

Sagt och gjort! Jag gjorde en DNA-test via MyHeritage. Enligt testet är jag:
62% finländare, 35,2% skandinav och 2,8% centralasiat.

Mina förfäder har nog levt så länge i Finland i våra nordliga breddgrader att spåret efter de afrikanska förfäderna nog suddats ut.

Eftersom jag är en man, kan mitt DNA, som finns på min y-kromosom, följas upp på fädernelinjen långt tillbaks i tiden, förutsatt att databasen har tillräckligt med DNA-material insamlat även från svunna tider.

Här ligger också DNA-testets flaskhals. Så värst långt kommer man inte sin släktforskning om det inte finns ett digert material att tillgå till. Ju större antal människor, som låter testa sig desto trovärdigare blir testet.

Jag själv fick via My Heritage en lista över personer jag mer eller mindre är släkt med släkt. De allra flesta av de registrerade 11 922 DNA-träffarna d.v.s. mina DNA-släktingar är jag nog väldigt avlägset släkt med, sett ur en DNA-synvinkel och är bosatta i 41 av världens länder bl.a. i Australien, Sydafrika, USA och Kanada, för att nämna några länder.

Testet var nog pålitligt ur det perspektivet, att testarna hittade min brorsson ur det digra materialet, som också var den enda jag förstås kände till från förut. Några oäkta barn och okända systrar eller bröder gav sig inte heller till känna via MyHeritage.

I ett större perspektiv tror jag att MyHeritage har rätt. En finlandssvensk kan ofta ha den bakgrunden som testet antyder. Det där med att jag skulle ha DNA-samhörighet med människor från Uzbekistan och Kazakstan finner jag nog lite roande.

Resultatet från DNA-testet är nog i vilket fall som helst en fascinerande och underhållande läsning. I framtiden då de stora massorna har låtit testa sig, blir testet mera ännu mera intressant att ta del av.

Tänker du låta testa dig?


Foto: Pixabay 


https://tomjohan.blogspot.com/2018/06/slaktforska-med-dna-test.html

Information om släktforskning med DNA: https://slakthistoria.se/slaktforskarskolan/slaktforska-med-dna-sa-gor-du

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Stannar bilen i garaget?

I statens senaste rekordstora tilläggsbudget finns en större satsning på klimat och miljö. Finland satsar stort på bl.a. att utveckla järnv...